Modelhelikopter reddede
Stefans Rasmussen op af
”det store, store sorte
hul”
Det er i taknemmelighed til modelflyet, at ”helten fra
Gottröra” stiller op som protektor for Danmarks første ”modelflyvningens Dag”
søndag 1. September.
Debatten efter
den mirakuløse nødlanding i Gottröra i Sverige i 1991, hvor alle 272 personer
overlevede en dramatisk nødlanding med et overiset SAS MD-80 –fly, var plagsom
for den danske luftkaptajn Stefan Rasmussen. Samtidig med at de fleste kaldte
ham ”helten fra Gottröra” og hædrede ham med ordner, stille andre spørgsmål ved
hans rolle i nødlandingen – selv om det indiskutabelt var ham, der sad ved
styrepinden da flyet med de standsede motorer ramte engen og deltes i tre
stykker.
I dag
fortæller Stefan Rasmussen for første gang offentligt, hvad der fik ham tilbage
på sporet efter en lang periode hvor han var
så meget i tvivl om sit eget værd som menneske og som pilot at han ikke
anede, hvad der var op og ned i hans liv.
Dét, der gav
Stefan Rasmussen troen på livet og egne evner tilbage, er årsagen til, at han
søndag den 1.september stiller op som protektor for Modelflyvningens Dag – hvor
Danmarks godt 100 modelflyveklubber for første gang åbner dørene for danskerne
samtidigt. Bl.a. modelflyveklubben her i Holstebro ( Nr Felding ) http://www.hsk1944.dk/
”Jeg læste,
at kunne man flyve en modelhelikopter, kunne man flyve alt. Og på det
tidspunkt, var jeg alvorligt i tvivl om, hvorvidt jeg overhovedet nogensinde
havde kunnet flyve,” fortæller Stefan Rasmussen.
Modelflyvningens
Dag
Da han stod med sin første modelhelikopter fandt han ud
af, at det faktisk var meget sværere at flyve dén, end det havde været med
flyvevåbnet skolefly og senere Starfigther-jet – eller for den sags skyld DC
3´er og DC 9´erne som kom efter.
”Men jeg
lærte mig selv at flyve helikopteren. Og da jeg beherskede den så godt, at jeg
med en samfundshjælper bundet til undersiden af helikopteren kunne flyve hen og
hente en øl på et bord og flyve den tilbage til mig selv, ja, på det tidspunkt
var jeg igen sikker på, at jeg kunne
flyve. Og så var modelhelikopteren egentlig ikke så interessant længere. Det
interessante var, at jeg havde fået genoprettet troen på mig selv.”
Det er ikke
mange danske modelpiloter, der har haft en så intens oplevelse med deres
modelfly. Men de cirka 3.500 danske modelpiloter har haft rigtigt, rigtigt
mange andre gode oplevelser på modelflyvepladserne. Hvad enten de dyrker modelflyvningen
som eliteidræt eller for fornøjelsens skyld.
”Og det er de
oplevelser vi gerne vil formidle til hele landet, når vi søndag den1. September
holder åbent hus i praktisk taget alle danske modelflyveklubber,” siger Allan
Feld, der er formand for modeflyvernes paraplyorganisation, Modelflyvning
Danmark.