Der var gået helt kuk i de forprogrammerede frekvenser på radioen i Savannah.
Sådan går det, når der bliver pillet for meget ved knapperne (vedkommende har selv gjort mig opmærksomt på det).
Der er nok mange, som ikke har helt styr på at ændre frekvens på radioen, og slet ikke når man lige pludselig skal til at finde ud af det i luften (her taler jeg også af egen erfaring).
Derfor kommer der også en lille vejledning hertil, nederst i denne besked.
Man kan også se radio manualen side 25,
http://bufk.se/wp-content/uploads/2013/01/ATR500_Manual_rev106.pdf
Jeg har indstillet frekvenserne på ny. Jeg ved ikke hvilke frekvenser, der tidligere var indsat, men nu er det (indtil andre piller ved det) som nedenfor:
Kanal Frekvens Station
M1: 122,475 Midtjyllands Svæveflyvefrekvens, Nr. Felding, Ejstrup Hede.
M2: 120,425 Karup Approach
M3: 119,575 Karup Tower
M4: 127,575 Billund Approach
M5: 119.000 Billund Tower
M6: 122.650 Arnborg Radio
M7: 123,500 Lemvig Radio, Viborg Radio
M8: 121,400 Stauning AFIS
M9: 129,475 Copenhagen Information Vest
Vejledning:
Ovenstående kanaler finder man ved at dreje på den øverste knap. Når knappen står på en af disse kanaler M1-M9, så hold nallerne væk fra de andre knapper.
Når knappen står på SET, kan man selv vælge en anden frekvens end de ovenstående. På displayet står der nu 2 frekvenser over hinanden. Den øverste frekvens er den aktive, mens den nederste frekvens er på standby. Man gør standby frekvensen aktiv ved at trykke på knappen som har en pil op og ned.
Hvis man ønsker at ændre frekvensen, vil det være standby frekvensen man ændre på. Ved brug af knappen <->, togler man mellem Mhz og kHz, som kan ses som et > eller < på displayet.
Man ændre frekvensen ved at dreje på den nederste knap.
Prøv jer frem næste gang i sidder i flyet, og alligevel venter på at motoren bliver varm.
Ville det ikke være en god idet at ophøje lisettes frekvens/ kanalisere til en klubstandard.
Jeg har fremstillet nogle små kort i plastlaminat som bliver lagt ud i klubben i weekenden, blot som forslag.
Super godt og brugbart indlæg – TAK Lisette!