Der går rygter om at vores Twin 3 skolefly er ved at blive
solgt til Brasilien, er det rigtigt?
Vi er endelig ved at have en ny flok elever ( 5 – 8 stk.) i
svæveflyvningsafdelingen. 2 medlemmer fra klubben skal på Instruktør kursus, og
et nyt teorihold er ved at blive stablet på benene, forlyder det.
Hvad skal de skole på i fremtiden hvis Twin 3 eren er solgt?
Mvh. Torben
Hvorfor
har vi så travlt med at sælge Twinnen, er økonomien så dårlig? Er der måske
andre muligheder?
Vi er
helt rigtigt for få S piloter til at udnytte de fly vi har i øjeblikket og
derfor skal vi stadig prøve at få nogle flere elever.
Siden
generalforsamlingen har tingene dog ændret sig, så der nu er både nye
instruktører og elever på vej.
Klubbens
svæveflyvedel kan på sigt ikke overleve
uden en skolingsafdeling. For at tiltrække nye elever er det i dag altafgørende
at betingelserne for at blive svæveflyvepilot er lige så attraktive som dem vi
kender fra UL afdelingen: Selvstartende fly der kan stilles ind i hangaren
efter endt flyvning samt kunne flyve på alle ugens dage når vejret tillader det.
Det er vel også attraktivt for mange af os andre S piloter. Skal vi være ærlige,
er luxusfly som Duoen vel noget som man køber privat i en klub med så få S
piloter.
Derfor
er Oves forslag rigtig godt og kunne måske også økonomisk være en mulighed. Ved
at sælge både Twin og Duoen er der med lidt held råd til både at købe en ASK
21MI samt Eurofoxen. Lige for øjeblikket er der en ASK 21MI fra 2008 til salg for 130.000 euro: http://www.segelflug.de/cgi-bin/classifieds/classifieds.cgi Se evt. omtalen af dette fly: http://www.alexander-schleicher.de/produkte/ask21mi/ask21mi_main_e.htm
Duoen kan findes til næsten samme salgspris. Sælges
Twinnen også er der måske råd til at købe Eurofoxen foruden. Med sådan en
sammensætning tror jeg der er basis for en fremtidig og moderne svæveflyve
afdeling i Holstebro Flyveklub.
Venlig
hilsen
Torben
Skulle der ske det at twin bliver solgt, er det enden på skoling i Holstebro. Dette af flere grunde. Den duo der henvises til i Asbjørns link er en nyere udgave, med ekstra bremseklap, som blev lavet fordi erfarne svæveflyvere havde særdeles svært ved at lande duoerne uden (som vores). Duoen vi har er med lavt understel, som absolut ikke er lavet til de hårde landinger der helt uvægerligt vil komme i forbindelse med skoleflyvningen. Ja det er rigtigt at den yder bedre i luften, men vi skal også derop. Eurofoxen er IKKE velegnet til at slæbe Duoen op i Holstebro, hvor vi har sidevind 90 % af flyvedagene. Selv om vi gerne alle sammen vil være i luften hele tiden, består skolinen nu i meget høj grad i at lære folk at starte og lande. Det er trods alt her de største farer ved al flyvning er størst. Så min indstilling er, Duoen kan ikke bruges til skoling i A normerne. Men vi kan jo sælge den og købe en ASK 21 MI, så kan vi undvære spillet og Eurofoxen skal så kun slæbe DG 300, hvilket den absolut ikke vil have nogen problemer med. Desuden kan vi så skole både hverdage og weekender, med noget af det bedste materiel i DK. Så har vi heller ikke et højtydende fly til at stå i hangaren på perfekte flyvedage.MvhOve
http://www.schempp-hirth.com/index.php?id=126&L=1&tx_ttnews%5Btt_news%5D=237&tx_ttnews%5BbackPid%5D=88&cHash=65f79e7224
Skulle der ske det at Twin bliver solgt. Så har vi da måske sikret nogle flere år med svæveflyvning i klubben. (der skal jo være økonomi til det hele). Som det fremgår af linket vil det ikke være noget problem at skole på duoen.. vi må nok bare sørge for at have det rigtige mindset. Engang sendte vi elever solo på første start! der var jo kun et sæde! Udviklingen er kommet dertil at moderne svævefly er superharmoniske. Ja performance på en duo sætter andre krav.. men gjorde de tilsvarende dårligere egenskaber på en Rhönlerche ikke også det? Hvor duoen måske kommer langt i landingen hvis farten er høj.. ja så kommer Rhönlerchen ikke ind til pladsen hvis landingsrunden bliver for lang eller det blæser lidt mere en beregnet!
Lad nu ikke fortiden diktere fremtiden. Lad os give fremtidens elever nutidens materiel. Lad fremtidens elever få en times flyvning på første start! (flyslæb) Hvor hurtigt lærer man egentligt at flyve på 2-4min?
Jeg siger bare… vi skal være innovative og omfavne mulighederne (vi har måske ikke så mange). Vores klub skal leve af flyveglæde og flyvetimer.. ikke utallige timer på jorden!
Hvis dine forlydender er korrekte er det jo super! Lad os gribe chancen og lære dem at flyve, på det unikke materiel vi faktisk har!
Mvh
Asbjørn