Til de der tænker svæveflyvning i Holstebro Flyveklub.. .vi skal have debatten igang så vi alle er klar til den ekstraordinære generalforsamling.
Mit udgangspunkt for debatten er følgende:
Jeg tror ikke vi kan have en svæveflyveafdeling kun med henblik
på at skole elever.
Dvs. sælger vi Duo og køber et skolefly så tror jeg vi ender som Lindtorp. Der vil være en række år tilbage uden nogen særlig aktivitet og til sidst er der så en UL og RC klub. Hvorfor siger jeg sådan. Fordi jeg i de sidste 17 år ikke har set Holstebro Flyveklub udvikle sig til en klub hvor vi har haft held med at uddanne en masse elever der efterfølgende har købt deres egne fly. Jeg har ikke set nogen af de mindre svæveflyveklubber i DK haft succes med at skole sig ud af nedgang.
Hvad er løsningen?
Jeg ved det helt ærligt ikke. Derfor, lad os debatere dette..
Men i min optik kan jeg ikke finde argumentet for
en ASK-21MI eller tilsvarende. Jeg har siddet og søgt på nettet. Minutprisen for taco minutter
under skoling er ca 55kr. Dvs nu bliver flyslæb faktisk en billigere startmetode!
særligt med eurofoxen! Enig.. der er ikke den samme fleksibilitet! Men har
nogen spurgt ”alle” de nye elever om hvad de ser som mest aktuelt? For hvad
skal de flyve bagefter?
Jeg kunne godt tænke mig at se en opgørelse over “aktive” (altså svæveflyvepiloter der også flyver) piloter og hvilke piloter der må flyve Duo og eller som kan forventes at blive omskolet til Duo. Jeg tror nemlig ikke at der er en masse aktive svæveflyvepiloter i klubben der går og er afskåret fra at flyve dette fly.
Jeg har i denne sommer fløjet med en elev som Mads Brøgger. Han har nu S certifikat og er efter min mening klar til at blive omskolet! Så hvem er det der bliver holdt udenfor?
Vi skal tænke os om før vi sælger….
Skal klubben være den der ejer det dyre luksus materiel? Jeg har hørt medlemmer ytre at det at klubben ejer en Duo er luksus indkøbt til de få. En flyver som man bør købe i privatgrupper hvis man har det behov… Til dette kan jeg kun sige.. det er helt op til hvilken strategi man ønsker at lægge for dagen. Klubben har fin erfaring med at sælge gode fly med gode egenskaber. Det har kostet klubben aktive yngre medlemmer.
Kan nogen svare mig på følgende: Hvad skal klubbens medlemmer flyve når de ikke er elever hvis vi har solgt Duo’en?
I min optik så sender vi kun ét signal. Find jer en anden klub når i har fået jeres certifikat! (jeg understreger at det er i min optik).
En sidste kommentar. Skulle det gå sådan at vi lige meget hvad vi gør er en klub der går mod en afslutning på en æra. Svæveflyvningen simpelthen ikke kan videreføres i klubregi i Holstebro. Hvordan ønsker vi så det ender? Meget kunne jo tale for at tage dette i betragtning. Fastholde samarbejdet med vores klub mod syd. Tilbyde den videregående uddannelse på lækkert materiel. Dvs… fastholde så meget flyveglæde som muligt. Så mange flyvetimer som muligt.
Mvh
Asbjørn
Hej Lars
Det er ikke noget jeg har regnet på.. men hvad jeg har kunnet finde på nettet. Der er svært at finde noget særligt oplyst. Så det er et eksempel på hvad andre klubber tager…
Hej Asbjørn
Jeg blev blot lige lidt nysgerrig omkring grundlaget for din kalkulation på en minuttid på 55 kr?
Det giver en taco time pris på 3300 kr. – det svarer til kostprisen for at flyve en Robinson R44 (helikopter).