Ved at
følge debatten er det svært at se om man egentlig ønsker en større
svæveflyveafdeling i fremtiden. Nogle taler om spændende visioner for fremtiden
medens andre synes at vi har det hyggeligt og godt som vi har det nu.
Kigger
man lidt på den sidst (2012) reviderede masterplan kan man finde følgende retningslinier
som best. og klubben synes vi skal stræbe i mod i fremtiden.
”Medlemspleje
og hvervning:
Vi er i konkurrence med mange andre
fritidstilbud, og de tilbud der tilbyder en fleksibel disponering af tid i
relation til ander interesser er vinderne. Vi er nød til at effektiviserer
vores skoleflyvning, så ventetiden på jorden minimeres.
Vi skal have en stab af motiverde instruktører.
Klubbens mål bør være min. 40 aktive svæveflyvere.
Vi kan idag tilbyde flyslæb, det er en lidt dyr form
for optræk, men vældig effektivt og foretrækkes af de fleste erfarne piloter.
Spilstart er en forholdsvis billig form for start, men kræver mange
mennesker, og skal en klub virke effektivt
med spil skal man som minimum være 50 aktive
svæveflyve
medlemmer.”
ӯkonomi:
Nye elever: Gøre mere ved vores ungdomsarbejde.
Klubbens mål bør være min
40
aktive svæveflyvere.”
Hvis
disse fornuftige udsagn stadig står til troende og vi igen skal have øget
medlemstilgangen, så er der for mig at se næsten ikke andre veje at gå end at
blive selvstartende. Med starter på alle ugens dage og med kun få nødvendige
hjælpere, må det være meget mere attraktivt for nye pilotemner. Rigtigt mange mennesker
rund omkring har jo stadig den opfattelse at ”svæveflyvning er noget med lange
dage og meget arbejde i weekenden og kun få min.- effektiv flyvetid”. Sådan
behøver det ikke at være i fremtiden. Og jo, der er også visse problemer med selvstartere
og flapsfly, men det tror jeg på vi sagtens kan lære vores kommende piloter at
tage vare på. Der var jo også mange bekymringer da vi skulle have UL fly i
klubben.
Mvh
Torben
Ps. Husk
at se dokumentarerne til debatindlæggene. De kommer ikke ud på e-mail.