i fortsættelsen af Eriks kommentar til hændelsen, vedkender jeg gerne at jeg begik en fejl ved at flytte flyet til hangaren og at det måske ikke var efter bogen at ændre flaps under landingsforløbet, men det kan jeg jo ikke ændre på nu og det er vel heller ikke det sagen drejer sig om.
Formandens kritik af at jeg noter bestyrelsen i to mails, en anke og en saglig begrundelse med mine fortsatte intensioner, kan vel aldrig være at hænge nogen ud og har ej heller været intentionen ?
Min anke går alene på den manglende dialog fra bestyrelsen vedr. ansvaret for selve hændelsen.
Den eneste information jeg modtog var en årsopgørelse hvor der var anført et beløb på 10.000 kr med teksten, Forsikringsselvrisiko. Dette protesterede jeg over til kasseren og påpejede at dette måtte være en fejl.
Kort tid efter modtager jeg så den eneste mail som bestyrelsen har sendt mig, hvori de skriver at de ikke har taget stilling til årsagen, kun at jeg var piloten.
Dette mener jeg er urimeligt, specielt efter at jeg netop aftalte med sekretæren at han ville sikre at mine indhentede analyse blev fremlagt for bestyrelsen.
Hvis det er korrekt som formanden skriver, at bestyrelsen blot følger klubbens love og regler og at disse regler altid pålægger piloten ansvaret for hændelsen, uanset årsagen, ja så er jeg blot uvidende om dette og må naturligvis bære ansvaret, men i respekt for netop at påtage sig dette ansvar, vil i så ikke hjælpe mig, og måske også andre, med at oplyse hvor disse love og bestemmelser er beskrevet.
Venlig hilsen og godt nytår
Birger
Jeg opfatter teksten i §12 “Et medlem som forvolder skade – – – -” som, er skyld i / tager ansvar for.
Dette er jeg måske ene om, men hvor går grænsen for pilotansvar:
Et punkteret hjul,
En defekt olieindikator
En beskadiget propel
Et bøjet understel
eller i mit tilfælde en knækket aksel.
Hvis piloten skulle have gjort noget andet i forhold til sin skoling synes jeg fint man kunne ansvarspådrages, men ellers er et hændeligt uheld vel ikke piloten alene.
Jeg synes det krænker retsbevistheden at skulle tage ansvar for noget man beviseligt ikke har.
Forestil jer at man under opvarmning får et motorstop og det viser sig at elektronikenheden til 9.000 kr er stået af. (en kendt fejl) hvem bære da ansvaret ?
Piloten ?
Eller at flyet ikke vil starte pga. ovendtående, – er det pilotansvar og i givet fald den forrige eller nuværende pilot ?
Jeg synes vi skylder hinanden at få disse spørgsmål diskuteret.
Mit forslag til årets generalforsamling vil være at ændre teksten i $12 til:
“Et medlem som kan drages til ansvar for at have forvoldt skade – – – ”
Eller som alternativ at gøre det oblatorisk at være medlem af forsikringsklubben hvis man vil omskoles på klubbens fly.
Et er sikkert, bestyrelsens tolkning af reglerne kommer bag på mig.
mvh
Birge
Jeg vil henvise til § 12 i klubbens love. Yderlig kan man i BL9-6 se alle regler for hvem der er ansvarlig for flyvningen.
Hvis ikke man mener at det er tilstrækkeligt fyldestgørende vil jeg foreslå at man kommer med sit forslag til generalforsamlingen.
Mvh
Erik
Hej Birger
Først vil jeg lige sige, at jeg har stor respekt for dit arbejde med at finde årsagen. Ingen anden var gået så langt og havde fået eksperter til at kigge akslen efter. Det er super godt. Det er viden som jo skal tilfalde alle andre Savannah ejere (også fabrikken), da det jo er et meget væsentligt element.
Jeg kan ikke umiddelbart fortælle dig hvor det står. Men blev selv opmærksom på selvrisikodelen dengang forsikringsklubben blev oprettet. Tænkte at jeg jo nemt kunne ødelægge/skade duon for 10.000 hvis jeg blev nødt til at foretage en udelanding hvis turboen eksempelvis ikke startede. Hvis informationen om, at man som fartøjschef også bærer selvrisikoen ikke er blevet meddelt dig, så er det jo rigtig ærgeligt og skidt nu. Må erkende at jeg ikke er klar over, om det så er pilotens ansvar at kende klubbensregler eller omvendt.
Jeg synes bare det er vigtigt at huske, at der jo ikke er nogen der kigger på skyld i tilfælde af din skade. Du har jo på sin vis ikke mere skyld end hvis man var startet i Olga og efterfølgende var så uheldig at ramme en måge. Der ville komme en bule eller måske en hul i vingen. Ville formentligt også koste hele selvrisikoen og som fartøjschef vil jeg mene, at man var uden skyld. Det er dog stadig fartøjschefen der hænger på selvrisikoen. (Derfor forsikringsklubben).
Set her fra sidelinjen håber jeg at der snart vil falde ro over denne sag. Det er, og har været, en træls situation og jeg er sikker på at manglende kommunikation er hovedårsagen til, at det er blevet sådan. Det må vi alle tage til efterretning. Nu skriver 2015 og en ny sæson nærmer sig. Lad os få en god sæson med mange timer i luften.
Hilsen Asbjørn